צרלי צפלין

"צ'רלי צ'פלין נולד לפני הקולנוע, לפני שהקולנוע נולד".
כך, במילים אלה, אני פותחת את המפגש על צ'רלי צ'פלין האיש והאומן.
אבל, רגע, במשפט הזה מסתתרות כמה מילים שאינן כה מובנות לכל שומע. מי זה צ'רלי צ'פלין? למה הכוונה "לפני שהקולנוע נולד"?הרי  הקולנוע  היה כאן תמיד!  

במפגש על צ'פלין אני לוקחת את המשתתפים במנהרת הזמן, לימים שקדמו להולדת אומנות הקולנוע.
אני מספרת  על ילדותו  בלונדון של סוף המאה ה-19, אשר עוני ויתמות שחווה היו הבסיס לתפיסת עולמו החברתית והאומנותית. סיפורים אלה עוזרים לצופים  להבין את קטעי הסרטים המוקרנים במפגש, הלקוחים  מתקופת סרטיו האילמים של צ'פלין ומלווים בכתוביות. המוסיקה , אשר נכתבה ע'י צ'פלין, חודרת לאוזני הנוכחים, ומשם, כמו בתעלול של קוסם, מגיעה היישר ללב ולרגשות הכי אמיתיים ונטולי הציניות: שמחה, עצב, כעס, פחד, רחמים וחמלה.  

ומהם  האמצעים  הטכנולוגיים  המופלאים  שבעזרתם  עושה צ'פלין את הדרך הכה מהירה  ללב הצופה?
לא צילום ב3 מימדים, לא מצלמה מעופפת , לא HD, ולא צביעת הסרט בצבעים שטרם נראו.
סרטיו צולמו  בסרט צילום שחור/לבן, המצלמה שלו כמעט שלא זזה ממקומה, בפס הקול אין דיאלוגים, רק מוסיקה, השחקנים קיבלו הוראות ברורות ופעלו על פי תסריטים הכתובים במבנה בסיסי פשוט, קל להבנה לכל צופה.

דמותו של צ'פלין השחקן, שהופיע כדמות הראשית בכל סרטיו הארוכים האילמים, לא משתנה: זהו תמיד האיש העני חסר משפחה, כסף, עבודה ושם.
טוב ליבו וההתאהבויות שלו בבחורות מסבכות אותו בצרות. כל אלה יוצרים את הצירוף האנושי ביותר:צחוק ודמע המעורבבים יחדיו.

במסעותיי בארצנו  רבת הנופים וסוגי האנשים, אני חווה תמיד  את הפלא הזה: כל הגילאים, הדתות, והשפות, (לפעמים , בחדר אחד, מתרגמים את דברי גם לערבית וגם לחרשים דוברי ערבית), בכל סוגי מוסדות החינוך, כולל התלמידים המרגשים של החינוך המיוחד, כולם יושבים  מרותקים למסך. לא תמיד באולם קולנוע עם כסאות מרופדים, רוב הזמן על מזרונים בחדר מדעים או על שטיחים בספריה.  הם צוחקים בסצנה בה עוזר הילד המאומץ של צ'רלי הזגג לאביו, להרחיב את מעגל לקוחותיו, ע'י שבירת חלונות בשכונה. ("הנער"-1921),
ומוחים דמעה, בסצנה בה נלקח הילד בכוח ע'י נציגי בית היתומים, וצ'רלי נלחם עליו כי חייו אינם אפשריים ללא הילד. ("הנער")


השנה מלאו 120 שנים להולדת צ'רלי צ'פלין.  
רוב התלמידים של שנת 2010  אינם מכירים אותו , את סרטיו ואת ייחודו האישי והאומנותי.  בביקורי בבתי ספר, אני חווה את ההשפעה העצומה שיש  למפגשים אלה , וחוויה זו נצורה בליבי והיא אושר צרוף לכל אומן ומחנך באשר הוא.


משך המפגש :שעה
כהכנה ניתן להמליץ לתלמידים לחפש מידע על צ'פלין וסרטיו באינטרנט.